....................................................................................................................

labour

for solo percussionist & live electronics (2013)

Commissioned by Krystina Marcoux (CA).

Program note (EN):
labour
for female percussionist and electronics
Labour investigates and explores relationships between static elements of found objects and the organic expressive world. These complex relationships are illustrated through timbral and rhythmic means, controlled and pondered by a single percussionist. “Labour” achieves this presentation of multiple perspectives through the unique combination of acoustic performance, timbral processing and interactive control of multiple acoustic environments. The structures and rhythms that make the general form of the piece are derived from the Euclidian Algorithm. The fixed patterns also frequently become distorted and ”tilted” along the way. Certain ”intersectional cues,” for example, have the role of triggering accelerations and/ or ritardandos (at different rhythmic levels) which break the otherwise static patterns to make new unpredictable rhythmic combinations.

program note (FR):
labour
pour percussionniste féminine et électronique
Labour (Travail) examine et explore les relations entre les éléments statiques d’objets trouvés et le monde expressif organique. Ces relations complexes sont illustrées par des composantes timbrales et rythmiques. Elles sont contrôlées et réfléchies par une seule percussionniste. «Travail» réalise cette présentation des perspectives multiples grâce à la agencement unique de performance acoustique, de modifications de timbre et de contrôle interactif d’environnements acoustiques multiples.
Les structures et les rythmes qui produisent la forme générale de la pièce sont dérivés de l’Algorithme d’Euclide. Les modèles fixes deviennent souvent également déformés et “inclinés” le long du chemin. Certains «indices inter-sectionnels», par exemple, ont le rôle de déclencher des accélérations et / ou des ritardandos (à différents niveaux rythmiques) qui brisent les motifs autrement statiques pour créer de nouvelles combinaisons rythmiques imprévisibles.

Selected performances:
20130501 Tanna Schulich Hall, Montréal, CA
20131018 Bradyworks, Chapelle Historique du Bon-Pasteur, Montréal, CA

Score available at: Babelscores